maanantai 20. huhtikuuta 2015

Lainsäädäntö Matkailu ja Kuluttajansuoja

KULUTTAJASUOJA LAKI

1. Kuka on kuluttajansuojalain perusteella kuluttaja?

Yksityinen henkilö, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.

2. Ohjelmapalveluyritys mainostaa matkailualan aikakauslehdessä elämystuotetta, johon sisältyy tiettyjen asiakasryhmien kannalta terveydellisiä riskejä.  Mihin pykälään vedoten voidaan todeta, että mainos on sopimaton

Markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ja erityisesti jos
siinä suhtaudutaan hyväksyvästi toimintaan, jossa vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä


markkinoinnissa on selkeästi ilmoitettava:
tarjouksen sisältö ja arvo sekä yhteisellä hinnalla tarjotuista hyödykkeistä lisäksi niiden erilliset hinnat, jollei hyödykkeen hinta erikseen hankittuna ole pienempi kuin kymmenen euroa

4. Ohjelmapalveluyritykseen hankitaan uusia maastopyöriä niitä myyvästä yrityksestä. Pyörissä vaikuttaisi kuitenkin olevan virheitä. Voiko ohjelmapalveluyritys vedota kuluttajansuojalakiin saadakseen hyvitystä?

Kyllä voi, sillä yritys harjoittaa elinkeinotoimintaa. Valmiiksi virheelliset tuotteet on korvattava. 

5. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”

Ei, koska vertaileva mainonta tai muu markkinointi ei saa aiheuttaa sekaannuksen vaaraa elinkeinonharjoittajan ja kilpailijan tavaramerkkien, toiminimien tai muiden erottavien tunnusten taikka hyödykkeiden kesken
Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti