tiistai 18. marraskuuta 2014

Markkinoinnin avainkäsitteisiin tutustuminen

Markkinoinnin
avainkäsitteisiin
tutustuminen                               


Tavoite


Opiskelija muodostaa näkemyksen markkinoinnin avainkäsitteistä.

Tehtävä


Hae blogiisi vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

Kysymykset

1. Ennen kuin luet tekstiä: Kirjoita ylös, mitä asioita sinulle tulee mieleen sanasta
    markkinointi.
Mainokset, televisio, radio, internet, sosiaalinen media, palvelut, tuotteet yms,

2. Kirjaa ylös joku nykyaikaisen markkinoinnin määritelmä.
Keskeisenä tehtävänä on valita tavoitteiden kannalta mahdollisimman tehokas markkinointikeinojen yhdistelmä eli markkinointimix

3. Miten selittäisit markkinointimixin ”selkokielellä”? Mitkä ovat markkinoinnin
    4 P:tä?
Kilpailukeinojen, tuotteiden, hinnan, jakelun ja viestinnän yhdistäminen markkinointiohjelmaksi.
(Product, Price, Place, Promotion)

-kilpailutilanne ja markkinointibudjetin koko vaikuttaa ratkaisevasti markkinointimixin koostumukseen.

4. Mihin kilpailuetu voi perustua? Yritä keksiä miltä tahansa alalta esimerkki
    yrityksestä, jonka kilpailuetu perustuu kyseiseen tekijään.
Esimerkiksi hinta. Norwegian lentoyhtiö on suosittu sen halvan hinnan vuoksi.

5. Mitä etua differoinnista on? Ovatko seuraavat yritykset mielestäsi
    differoituneet ja miten mikäli ovat?
Differointi eli erilaistaminen hyödyttää sitä, että yritys eroaa muista, joka saa asiakkaat kiinnostumaan.

-      Vanajanlinna - on differoitunut, sillä paikka on historiallinen ja tasokas eikä kuulu ketjuun. Se on suojemmassa eikä kaupungissa ja sisustus henkii myös historiaa.
-      Calpis Cross Center - ainakin tosi pieni paikka etelässä. Jollain tapaa differoitumista, sillä toimii kesäisin pyöräilykeskuksena, missä on mahdollisuus alamäkiajoon. Markkinointi vois tehdä hyvää.
-      Puuhamaa - on differoitunut ja kohdistanut erilaisuutensa pienempiin lapsiin ja perheiden yhteiseen tekemiseen. Toivottavasti ei samaistu pelkkiin laitteisiin jatkossa.
-      Viking Line - Viking line on pienempi kuin esimerkiksi silja.. en löytänyt hirveästi eroja. Viking linellä on virkistys-, ja reittimatkojen lisäksi rahtimatkoja. 

6. Määrittele omin sanoin segmentointi. Miten Kylpylähotelli Rantasipi Aulanko
    voisi segmentoida asiakkaansa?
Segmentointi tarkoittaa jakamista eri ryhmiin. Rantasipi Aulanko segmentoi asiakkaansa ainakin työn puolesta matkustaviin, asiakkaisiin jotka käyvät kokouksissa ja perheisiin. Segmentoida voi tietenkin mitä vain. Toki yritys segmentoi omatkin palvelunsa ja sen mukaan asiakkaansa esim. lapsiperheet käyvät enemmän kypylässä. Asiakkaat segmentoidaan varmaan myös asuinpaikkansa mukaan. Ovatko he paikallisia, suomesta tulevia vai ulkomaalaisia.

7. Mitkä ovat neljä peruskilpailukeinoa, joilla yritys koettaa vaikuttaa kysyntään?
Kysyntään vaikutetaan hinnalla, laadulla, saatavuudella ja markkinointiviestinnällä.

8. Millä perusteella oikea markkinointimix valitaan?
Millainen kilpailutilanne yrityksellä on ja kuinka suuri budjetti on.


9. Mitkä ovat kaupallisen menestyksen avainkysymyksiä?
Mitä halutaan ja missä? Millä hinnalla ja milloin halutaan tai tarvitaan? Ketä asiakkaat ovat nyt ja tulevaisuudessa ja mitä halutaan tulevaisuudessa.

10. Miten toiminta-ajatus ja liikeidea eroavat toisistaan?
Toiminta-ajatus on selitys yrityksen olemassaololle ja synnylle, Liikeidea selittää toiminta-ajatuksen toteutuksen. 

11. Ketkä ovat markkinoinnin avainasemissa palveluyrityksessä? Miksi?
Yritysten henkilökunta ja asiakaspalvelijat. Ne jotka ovat avainasemassa asiakkaiden kanssa. Meidän työpaikalla kauppias on tärkeä markkinoija, sillä hän on vuorovaikutuksessa suoraan asiakkaisiin myös. Kehtaan väittää että pienimmät yritykset ovat suuremmassa valokeilassa asiakkaisiinsa.
Suora vuorovaikutus asiakkaisiin. 

12. Mikä on asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohta?
Asiakkaiden tarpeet, mitä kuluttaja tarvitsee. Segmentoidaan eli jaetaan tuotteita ja palveluita pienimmiksi osiksi ja yksityiskohtaisimmiksi. Toki lähtökohta on aina se hyvä asiakaspalvelu ja että asiakas on ja pysyy tyytyväisenä. 

13. Miten ostoprosessi on muuttunut eli mihin kuluttajan vaihtoehtojen välinen
      arviointitapa nykyään perustuu?
Internet on muuttanut ostoprosessia sillä se yleensä alkaa jo hakemalla tietoa hakukoneista. Toki myös internetissä ostaminen eli verkkokaupat ovat yleistyneet. Asiakas tietää enemmän mitä haluaa ja mitä on tarjolla. Osataan vaatia enemmän ehkä myös yritysten sirpaloitumisen vuoksi. Brändit eivät ole enää niin keskeisiä kuin ennen.

14. Mitä on asiakassuhdemarkkinointi?
Yritys luo, ylläpitää ja kehittää asiakasuhdettaan markkinoinnin keinoin

15. Mitä ovat palvelujen erityispiirteet?
-Palvelu on aineetonta ja varastoimatonta
-Palvelua ei myydä eteenpäin
-Vuorovaikutus yrityksen (asiakaspalvelijan) ja asiakkaan välillä
-Palvelut kulutetaan ja koetaan samaan aikaan kun niitä tuotetaan
-Tuotanto, jakelu ja kulutus on samanaikaista

16. Mikä on vuorovaikutusmarkkinoinnin keskeisin avainkäsite?
Avainkäsite on yrityksen ja asiakkaan välinen suhde. Vuorovaikutusmarkkinointi on nimenomaan henkilökohtaista palvelua.

17. Mikä on sisäisen markkinoinnin tavoite?
Se, että työssäkäyvät saavat paremmat olot ja puitteet, joka näkyy ulkoiseen markkinointiin.

18. Miten kuluttajan laatukokemukset ja tyytyväisyys palvelukokonaisuuteen
      syntyvät?
Ensivaikutelmasta, siitä mitä mainoksissa on luvattu ja mitä oikeasti tarjotaan. Asiakaspalvelu ennen kaikkea, kokonaisuus ja se, saako rahalle vastinetta.

19. Mitä asiakkaan tyytyväisyyden saavuttaminen edellyttää yritykseltä?
Hyvää informaation kulkua ja toimivaa palautejärjestelmää. Sitä, että yritys saa tiedon siitä mitä asiakas tarvitsee tai haluaa ja mitä se toivoisi parannettavan, 

20. Miten markkinoiden sirpaloituminen on vaikuttanut massamarkkinointiin?
En tiedä, käytetäänkö massamarkkinointia enää niin paljon kuin ennen. Nykyään markkinointi kohdistetaan pienemmälle ryhmälle ja tietyille alueille. On vaikea löytää hyvää tapaa markkinoida suurelle asiakaskunnalle, kun palveluja on paljon ja nykyään vaaditaan enemmän ja yksityiskohtaisemmin.

21. Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, pystyykö yritys pitämään asiakkaansa?
      Valitse yritys, jonka kanta-asiakas olet, ja kirjaa ylös kanta-asiakkuutesi syitä
Hyvä vuorovaikutus yrityksen ja asiakkaan välillä. Se, että lupaukset pidetään eikä anneta liikaa olettamuksia. Vastataan asiakkaan palautteisiin ja parannetaan sitä myöten yritystä. Tärkeä tekijä on myös kanta asiakas järjestelmä joka pitää asiakkaat yrityksessä erilaisilla kanta-asiakas eduilla.
Jos kanta- asiakas ja jäsen tarkoittavat samaa, olen kuntokeskus foreverin jäsen. En ole yleensä ollut minkään erityinen jäsen raha syistä, mutta koen tällä hetkellä liikunnan todella tärkeäksi ja maksan hyvästä ja laajasta palvelusta. En tykkää käydä ainoastaan kuntosalilla vaan yritys tarjoaa laajan valikoiman erilaisia ryhmäliikunta tunteja. Muuten olen kanta asiakas k kaupassa, sillä olen töissä ketjulla. Minulla on useampi kortti, mutten juokse niiden perässä.

22. Mitä on tietokantamarkkinointi? Minkä yritysten tietokantoihin tiedät
      kuuluvasi?
Se tarkoittaa markkinointijärjestelmää, joka hyödyntää tehokkaasti tietokantoihin kertynyttä tietoa asiakkaista. Luulen että kuulun sekä elisaan että dna: han. Ei oo ihan mun alaa nää..


23. Mitä on jälkimarkkinointi? Onko sinuun kohdistettu sitä?
Jälkimarkkinointi tarkoittaa sitä, että kun on kerran asioinut jossain tai ostanut jotain, yritetään saada asiakas pysymään ja tilaamaan ja ostamaan lisää. Jälkimarkkinoinnin keinoja ovat esimerkiksi sähköpostiviestit, puhelinsoitot tai kotiinlähetettävät kirjeet. Evolla ollessamme yrittäjä Kai kertoi käyttävänsä paljon jälkimarkkinointia.
On käytetty minuunkin jälkimarkkinointia esim saanut kotiin jotain etuja ja esimerkiksi kun liityin kuntosalille niin sähköpostiin tullut viestejä että haluaisinko personal trainerin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti